Verslag Algemene Ledenvergadering 2024-2025

14 Oct 2024 | Laatste Nieuws

Beste leden van SVF,

Donderdag 10 oktober jongstleden werd onze jaarlijkse Algemene Ledenvergadering gehouden. Tijdens deze avond hebben we aanwezigen bijgepraat over het afgelopen jaar en het aankomend seizoen.

SVF is gelukkig een gezonde verenging zowel financieel, als bestuurlijk. Natuurlijk hebben we ook onze uitdagingen. Het vrijwilligersvraagstuk raakt ons ook. Dit voelen we in de barbezetting en de wekelijkse schoonmaak. Gelukkig groeit ons ledenaantal nog steeds, mede dankzij damesvoetbal. De samenwerkingsovereenkomst SVO die SVF met Odijk en Bunnik vorige maand heeft getekend is hiervan het bewijs. Op zaterdag hebben we nu 4 seniorenteams, dankzij de doorgroei van onze JO-19 en het feit dat de gehele selectie is gebleven. Voetballen op vrijdagavond wint meer aan populariteit en is niet meer weg te denken.

Sport en bewegen is een belangrijke pijler in onze samenleving. Het aanbod in Wijk bij Duurstede is ruim en divers. Omdat er veel sport aanbod is valt er voor inwoners veel te kiezen. De demografische ontwikkelingen van onze gemeente laat zien dat de gemiddelde leeftijd stijgt. De vergrijzing is een zorgelijke ontwikkeling, omdat dit ook effect zal hebben op een gezond sportklimaat voor veel verenigingen in de gemeente.

Tellen we hierbij op dat de Gemeente dit jaar een fors tekort heeft, dan moeten we ons gaan voorbereiden op mogelijke veranderingen die ons te wachten staat. We moeten nu nadenken hoe we onze toekomst zien. In deze fase is communicatie met leden cruciaal om gezamenlijk over dit onderwerp in gesprek te gaan en ik nodig u graag hiervoor uit.

Statutengoedkeuring

In 2022 hebben we de nieuwe Statuten aan de leden voorgelegd in de ALV en een extra ALV die aansluitend op de ALV heeft plaatsgevonden. Met deze goedkeuring door de leden zijn we aan de slag gegaan. Eerst met het selecteren van de Notaris en daarna met de administratieve zaken. De Notaris heeft tekstvoorstellen ingediend die we met het DB hebben behandeld. Bij het naderen van de eindstreep en het sturen van de ALV Notulen aan de Notaris kregen we terug dat we niet correct gehandeld hebben. De extra ALV mag wettelijk niet aansluitend op de ALV plaatsvinden. Met als resultaat dat we het proces opnieuw moeten doorlopen.

Ook heeft de Notaris verduidelijkingsvoorstellen in enkele artikelen gedaan, waarbij één artikel een cruciale wijziging is, waardoor het de goedkeuring van de KNVB en de ALV opnieuw dient te krijgen.

In de nieuwe Statuten is nu een maximale bestuurstermijn opgenomen. “Ieder bestuurslid wordt benoemd voor een periode van drie jaar en treedt af volgens een door het bestuur op te maken rooster.

Aftredende bestuursleden zijn terstond herbenoembaar, met dien verstande dat de totale zittingstermijn voor leden van het bestuur maximaal twaalf (12) jaar bedraagt” Op de website van SVF onder het hoofdstuk Contact lees je Concept Statuten. Tevens tref je hier de presentatie aan met de wijzigingen die we op 10 oktober hebben gedeeld.

Een besluit tot statutenwijziging behoeft ten minste twee derden van de uitgebrachte stemmen, in een vergadering waarin ten minste twee derden van de leden aanwezig of vertegenwoordigd is.

Indien geen twee derden van de leden aanwezig of vertegenwoordigd is, wat op 10 oktober het geval was, wordt binnen vier weken op een andere datum daarna een tweede vergadering (vrijdag 8 november) bijeengeroepen en gehouden, waarin over het voorstel, zoals dat in de vorige vergadering aan de orde is geweest, ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde leden, een besluit kan worden genomen, mits met een meerderheid van ten minste twee derden van de uitgebrachte stemmen.

Wij nodigen u daarom ook uit voor deze extra ALV op 8 november.

Aftreedrooster/(her)benoeming bestuursleden

Aftredend Sharon Terschegget

Sharon heeft aangekondigd te willen gaan stoppen als penningmeester aan het einde van het seizoen 2025/2026. Zij gaat dus nog één jaar door en deze tijd gaan we gebruiken om een geschikte vervanger te vinden.

Aftredend Mark Berntssen

Mark heeft ook aangekondigd dat hij aan het einde van het seizoen 2025/2026 gaat stoppen als bestuurder van de barcommissie. Zijn functie vervult hij nu samen met Arno van Dam en Sjaak Woudenberg. Ook Mark gaat dus nog één jaar door en deze tijd gaan we gebruiken om een geschikte vervanger te vinden.

Aftredend René Koedam

René heeft aangekondigd dat het seizoen 2023/2024 zijn laatste jaar was. In de afgelopen maanden heeft hij gesprekken gevoerd met meerdere kandidaten. Zoals al aangekondigd zal Rob de functie van René overnemen.  Wij bedanken René voor zijn bijdrage in het verder vormgeven van de commissie voetbalzaken.

Benoeming Rob Mocking

In de opvolging van René heeft Rob aangegeven zijn functie te willen overnemen. Rob kennen we allemaal als scheidsrechter en heeft jarenlang in het éérste gespeeld. Vrijwilligerswerk is hem niet vreemd. Met passie voor voetbal is hij de geschikte kandidaat.

Aftredend Erwin Rieff

Erwin heeft besloten de komende 2 jaar voorzitter te blijven waarna zijn 3e termijn volbracht is. Met zijn aankondiging dat hij dan gaat stoppen zullen we op zoek moeten naar een nieuwe voorzitter zodat we een soepele overdracht van de werkzaamheden kunnen realiseren.

Jubilarissen
Uiteraard waren er ook Jubilarissen. Daarover wordt nog een stukje geschreven.

Foto’s van Wim Terwint staan in een album.

Namens het voltallige bestuur,

Wendy, Sharon, Jan Willem, Gerjan, Mark, Rob en Erwin