SVF eerste hulp bij voetbalongevallen

26 Jun 2024 | Laatste Nieuws

Blessures tijdens het voetbal; helaas zijn ze nauwelijks te voorkomen, voetbal is nu eenmaal een contactsport. Bij lichte (voetbal)blessures kun je EHBO verrichten. Een botbreuk, verzwikte enkel, een botsing met de tegenspeler, een bloedneus of spierverrekking. Tijdens trainingen en wedstrijden kunnen spelers geblesseerd raken. Over het algemeen zijn de kwetsuren op een voetbalveld niet al te ernstig. In dat geval kun je direct de eerste hulp bieden.

SVF heeft voldoende en bruikbare EHBO-voorzieningen, waaronder een brancard, EHBO-verbanddozen, koelpacks en een AED beschikbaar achter de bar, in de bestuurskamer en fysio ruimte. Herstellen begint op het moment dat praktische hulp wordt aangeboden maar hoe moeten we handelen.

In samenwerking met Marc van Schaik hebben we reanimatie trainingen aangeboden voor trainers en leiders. Nu willen we een stap verder gaan en gaat Marc ons helpen met de Eerste Hulp bij Sport Ongevallen. De doelgroep zijn leden/vrijwilligers die regelmatig bij SVF zijn als er training en wedstrijden plaatsvinden. Naast trainers/leiders denken we ook aan vrijwilligers die op zaterdag bestuursdienst draaien. Ook spelers die van mening zijn dat ze de oefenstof graag willen leren kunnen zich aanmelden.

De EHBO avonden zijn op dinsdag en woensdag avond en duren van 19.30 tot 21.30 uur. Daarna is er gelegenheid om bij te praten in de kantine. We verwachten 10 tot 15 deelnemers per avond. We hebben nu 2 datums vastgelegd tw: “woensdag 4 september” en “dinsdag 10 september”. Er is nog een 3e avond beschikbaar als het aantal aanmeldingen de verwachtingen overtreft tw: “woensdag 18 september”

In augustus volgt een uitnodiging met een datum prikker, waarin je de 1e en 2e voorkeur kenbaar kunt maken.

Over Marc: Marc van Schaik is sinds 2008 werkzaam als freelance brandwacht, instructeur BHV / EHBO en begeleid hij ontruimingsoefeningen. Daarnaast is hij actief als brandweerman binnen de veiligheidsregio Utrecht.

Heb je vragen naar aanleiding van deze brief dan kun je jouw reactie richten aan de voorzitter.

Wij hopen op veel enthousiaste deelnemers.

Groeten,

Voltallige bestuur SVF